fredag 14 maj 2010

Ur Information till tisdagsgruppen 14 maj 2010


Cécile får pris Foto: Björn Fischer

Information till tisdagsgruppen 14 maj 2010
Innehåll
1. Avslutning på tisdag 18 maj
2. Träningsprogram för sommaren
3. Träningstider tisdagar
4. Nästa termin
5. Värjinköp

1. Avslutning på tisdag 18 maj
Vi samlas nu på tisdag den 18 maj utanför Riksidrottsmuséet kl 15.45. Kl 17 äter vi picnic någonstans på en gräsmatta utanför (om det inte regnar). Föräldrar är jättevälkomna att vara med på muséet (inträde 50 kr) eller kan ansluta kl 17.00 till picnicen. Var och en tar med egen matsäck. Riksidrottsmuséet ligger bredvid Sjöhistoriska med adress Djurgårdsbrunnsvägen 26. http://www.riksidrottsmuseet.se/pa-museet/besoksinformation/


Hugo

2. Träningsprogram för sommaren
Som ni kanske har sett har jag distribuerat ett träningsprogram med en enkel träningsdagbok inför sommaren. Jag bifogar denna skrift i pdf-format här också.

Träningsprogrammet är inriktat på styrka och spänst och jag hoppas att så många som möjligt ska kunna klämma in två tillfällen i veckan under sommarlovet, ena tillfället för "Träningsprogram 1" och det andra "Träningsprogram 2".

Vi har tränat på de olika programmen de senaste veckorna och jag tycker att det har gått bra. Det är mycket viktigt att man försöker göra varje rörelse rätt och det är bättre att ta i lite mindre och utföra rörelsen korrekt än att göra många upprepningar och slarva. Kanske kan man be om hjälp för att kontrollera att t ex fotisättning och knän är fungerar bra i utfallsrörelsen.

Jag rekommenderar också att man provar på att löpa lite, till exempel som uppvärmning innan träningsprogrammet. Löpning är bra muskelträning och också koordinationsträning för våra fäktare. Man behöver inte springa långt, kanske bara några minuter, men det är mycket nyttigt att vänja sig vid löprörelsen.

Personligen har jag funnit att träningsprogrammen, med fokus på stabilitet och balans, passar väldigt bra även för vuxna och jag kan absolut rekommendera även alla föräldrar att pröva.

Sammanfattningsvis är det lite tentativa målet att vi ska göra minst 20 styrke- och spänstpass (10 av vardera program) samt 10-20 löppass under sommaren. Givetvis bör man justera denna målsättning efter ålder och personliga förutsättningar men jag tror egentligen att alla i tisdagsgruppen är kapabla att klara detta.

Hör gärna av dig om det behövs förklaringar eller påhejning! Jag ser fram emot att kolla in träningsrapporterna när vi ses i augusti:-)


Wilhelm, Hugo och Olivia (eller är det Felicia?)

3. Träningstider tisdagar
Även om terminen "slutar" kommer vi att ha öppet för träning också tisdagarna 25 maj,1 juni, 8 juni samt 17 juni. Sista söndagsträningen är nu på söndag den 16 maj.

4. Nästa termin
Höstterminen startar tisdagen den 24 augusti.

5. Värjinköp
För födda -99 håller vi på att fundera över hur det ska fungera med anpassningen till den nya klassen Yngre ungdom och behov av längre värjor. Därför har vi de senaste veckorna testat lite med ortopediska handtag. Som jag har förstått det är åsikterna lite skiftande bland fäktarna. Jag har kollat lite och tror att jag har en uppfattning när det gäller var och en. Tala gärna med mig om saken.

Såvitt jag har förstått har vi fått preliminärt besked att DIF är intresserat av att köpa de gamla värjorna, vilket är en fördel. Dock tror jag inte att villkoren är klara än och vi får återkomma i denna fråga liksom om vi eventuellt ska göra en gemensam ansträngning för att köpa värjor.

Hälsningar Pierre


Challenge Bernadotte 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar