fredag 14 maj 2010

Ur info till tisdagsgruppen 17 mars

Info till tisdagsgruppen 17 mars

Hej!

1. Ordningen på fäktsalen
2. Föräldrafäktning
3. Florettfäktning
4. Emma på söndag
5. Mekartips

1. Ordningen på fäktsalen
Igår fick jag ett litet raseriutbrott tyvärr. Hoppas att de barn som var där hämtat sig från chocken. Efter att ha haft gruppen ett tag känner jag igen situationen lite. Barnen har varit jätteduktiga länge men börjar nu bli lite trötta och får svårare att hålla fokus. Det är också långt till hösten och nästa tävlingssäsong med mera. Samma känsla kan säkert finnas hos mig även om jag inte är medveten om det. Resultatet är att det blir för lite positiv energi runt verksamheten och det blir stökigt och okoncentrerat.

För mig kan inte lösningen ligga i att höja acceptansnivån under träningarna, för det strider lite mot min personlighet. Snarare känner jag ett behov av att göra träningarna mer angelägna och seriösa. Av den anledningen kommer jag att ha ganska låg toleransnivå för stök på träningen eller i omklädningsrum och jag kommer också att vara mindre förlåtande mot dem som kommer försent, eftersom det är ett störningsmoment som vi inte behöver nu.

Innehållet i träningarna behöver varieras med hänsyn till var på säsongen vi befinner oss. Och Som jag upplever det finns det begränsat utrymme att introducera mer värjteknik. Florettsatsningen ska förhoppningsvis få en fortsättning och efter att ha pratat med Tomasz idag hoppas jag att vi redan nästa vecka ska ha lite elvästar och elfloretter till vår disposition. Jag tror att ganska många kommer att tycka att det är spännande att pröva floretteknik med annat tempo och kanske vara med på Vallentunas nybörjartävling den 17 april. Några har redan anmält intresse. Jag ska också försöka att förbereda lite videomaterial (tack Bert-Ove!) och genomföra ett teoripass. I övrigt kommer vi att ägna ganska mycket tid åt fysisk träning.

2. Föräldrafäktning
De föräldrar som hört av sig har föredragit en helgtid. Jag tror att det är vettigt att inte vänta för långt in i april med detta. Föreslår:

Söndag 28 mars
Lördag 3 mars, alternativt söndag 4 mars

Om vi kör en söndag verkar det väl vettigt att lägga i anslutning till barnens träningstid, förslagsvis kl 14. Hör av er med synpunkter på datum.

3. Emma på söndag
Jag är borta på söndag och Emma håller i träningen.

4. Mekartips
Omsorgsfull instruktion för hur man limmar en klinga:

http://www.fencing.se/nyheter/byta-signaltrad--limma-varja/

Hälsningar Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar