fredag 14 maj 2010

Ur info till tisdagsgruppen 29 mars




Info till tisdagsgruppen 29 mars

Hej!

Senast var jag lite gnällig över ordningen i gruppen. Vill bara rapportera att det sedan dess varit mycket lugnt och stilla. Lite info:

1. Bara för tjejerna: Klubbmöte med FFF 18 april
2. Träningen inställd på påskdagen
3. Florettävling och -träning
4. Gotlandslägret
5. Fystester
6. Avslutningsaktivitet
7. Föräldrafäktning
8. Prova handtag mm

1. Bara för tjejerna: Klubbmöte med FFF 18 april
Söndagen den 18 april ordnar vi ett klubbmöte mellan våra och FFF:s miniortjejer. Emma och Vendela från FFF håller i aktiviteten som kommer att bjuda på fäktning och kanske lite fika och trevlig samvaro. För att vi ska vara säkra på att så många som möjligt kommer ber jag alla tjejföräldrar att redan nu anmäla närvaro eller frånvaro till mig och skriva in i kalendern. Kanske kan vi få med DIF:s andra miniortjejer också. Tid är 15-17 söndagen den 18 april.

Detta innebär för oss killar att träningen den 18 april är inställd.



2. Träningen inställd på påskdagen
Jag är däremot på salen såväl tisdagen den 6 som söndagen den 11 för de som har möjlighet att komma.

3. Florettävling och -träning
Det har varit lite svårt för mig att fixa hämtningen av florettprylar som vi ska låna. Som det ser ut nu kommer jag att få dem senare under veckan. Detta innebär att vi kommer att köra elflorett tisdagen den 6 april, söndagen den 11 april samt tisdagen den 13 april.

Florettävlingen i Täby som ordnas av Vallentuna FK äger rum den 17 april. Jag tror att den blir jättetrevlig och åker med ut som ledare. Fäktare från Jakobsberg och Ängby kommer också att vara med. Några har anmält sig redan. Sista anmälningsdag är 9 april och ni anmäler er till mig. Inbjudan finns på http://www2.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=445554



4. Gotlandslägret
Inbjudan till Gotlandslägret har nu kommit och finns på http://www.gotlandsfk.se/CAMP10.pab (klicka på bilden för att ladda ned). Lägret pågår veckan efter midsommar, 27 juni-2 juli och kostar 2 850 kr plus resa. Några har redan uttryckt intresse. För att barnen i vår grupp ska kunna delta behöver vi ha med någon förälder som kan hjälpa till att hålla koll under de tider som det inte är träning. Mats Svensson (e-post: mats.svensson@diffencing.se) håller i planeringen och kontakterna med Gotland och kommer att höra av sig med vidare information. OBS att sista anmälningsdatum är satt till 20 april (även om det brukar bli förlängt).


Emma

5. Fystest
Tisdagen den 20 april kommer vi att genomföra några enklare fystester. Det handlar om ett antal övningar för att mäta kondition, spänst och styrka och jag kommer att göra allt jag kan för att få det så avspänt som möjligt. Syftet är att få en lite mer systematisk överblick för oss tränare men också att skapa en utgångspunkt för att man ska kunna se sina framsteg tydligare allt eftersom åren går. För de som är intresserade kommer vi även att göra ett enkelt träningsprogram som kan användas under sommaren. Jag hoppas också att vi kommer att kunna ta ett tillfälle under maj för att ta oss ut i löpspåret i Lill-Jansskogen.


Budapest Grand Prix damvärja 2009

6. Avslutningsaktivitet
Vi har sagt att tisdagen den 18 maj ska vara avslutning. Jag är mycket tacksam om någon kan tänka sig att planera någon avslutningsaktivitet.

Tanken med ett tidigt avslutningsdatum är dels att inte hamna mitt i alla andra avslutningsbestyr, dels att det för många kanske känns lagom med fäktning vid denna tid. Träningen kommer att fortsätta på tisdagar även efter detta fram i juni för de som vill fäkta mer eller hålla sig i form inför Gotlandslägret.



7. Föräldrafäktning
Jag fick inte så många och skiftande svar när det gällde föräldrafäktning. Därför har jag insett att det behövs lite mer framförhållning. Har kollat i kalendern och föreslår söndagen den 9 maj klockan 14.00. Anmäl er till mig om ni kan/vill vara med senast den 25 april.



8. Prova handtag mm
De som är födda 1999 går ju upp i klassen Yngre ungdom (YU) från höstterminen, vilket innebär längre klingor. När vi väl klarat av florettblocket och fystestet (efter 20 april) tänkte jag börja låta 99-orna testa att fäkta med ortopediska handtag. För blivande YU som ska åka till Gotland är det nog en bra idé att kanske fäkta med tvåor (som klinglängden heter) redan då.

Det finns en del praktiska frågor om klingbytet också. Man kan byta klinga på existerande värjor men samtidigt kanske det är lättare att försöka sälja av hela värjor. Jag har inte klart för mig hur marknaden för begagnade värjor ser ut och om man kanske ska försöka sälja värjorna i klump till någon förening. Vet inte heller om DIF kanske är intresserat av att köpa. Om någon är intresserad av att fördjupa sig lite i detta bir jag mycket tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar