fredag 14 maj 2010

Ur Information till tisdagsgruppen 23 april 2010


Glada grabbar Foto: Charlotte Levin

Hej!
Det är lite förvirrat med allt som vi har igång och jag ber er ursäkta att det strömmat mail om avslutning, läger och annat i ganska strid ström ett tag. I alla fall kommer här lite "vanlig" information om läget och information:

Förra helgen deltog Wilhelm, Emma, Leo och Julius i en florettävling i Täby. Jag stod mest och dömde men jag hann se att många parader sitter där dom ska och jag blev lite stolt över att alla verkligen försökte fäkta som de blivit lärda och använda sina kunskaper.

I söndags var det klubbmöte på tjejsidan mellan FFF och DIF men också tjejer från SAF och Hallstahammar deltog. Sammanlagt var det 16 unga fäkterskor på plats. Saft, bullar och fäktning blev en lyckad kombination och jag har bara hört positiva omdömen. Tack Emma och Vendela (från FFF) för en jättebra aktivitet!

På tisdagsträningen testade vi styrka, spänst och kondition och resultaten var mycket bättre än jag hade gissat på förhand. Utan att kunna bevisa det tror jag att barnen utvecklats mycket bra fysiskt den gångna säsongen.


Emma Foto: Charlotte Levin

Innehåll:
1. Avslutning på Riksidrottsmuséet den 18 maj kl 15.45
2. Start höstterminen
3. Träningsprogram under sommaren
4. Preliminär tävlingskalender säsongen 2010-11
5. Utrustning YU

1. Avslutningen
Jag har ringt och pratat med Riksidrottsmuséet ochsdet ser ut som om Carolinas förslag skulle kunna fungera jättebra. Mitt förslag är att vi siktar på att samlas 15.45 för de som kan. De som kommer senare får leta reda på oss i muséet. Alltså:

Vi samlas tisdagen den 18 maj utanför Riksidrottsmuséet kl 15.45. Kl 17 äter vi picnic någonstans på en gräsmatta utanför (om det inte regnar). Föräldrar är jättevälkomna att vara med på muséet (inträde 50 kr) eller kan ansluta kl 17.00 till picnicen. Var och en tar med egen matsäck. Riksidrottsmuséet ligger bredvid Sjöhistoriska med adress Djurgårdsbrunnsvägen 26. http://www.riksidrottsmuseet.se/pa-museet/besoksinformation/

För de som vill fortsätter vi med fäktning även följande tisdagar (ej söndagar) in i juni men det är högst frivilligt.


Emma Foto: Charlotte Levin

2. Start höstterminen
Höstterminen startar tisdagen den 24 augusti. Jag har talat med några om att vi skulle försöka starta ännu tidigare med tanke på Uppsala Cup (se nedan) men jag kommer inte till Stockholm förrän den 20 augusti tyvärr.

3. Träningsprogram under sommaren
Jag håller på och fixar med fysträningsprogram och får hjälp av SOK:s sjukgymnast och Svenska Fäktförbundets sportchef, vilket är ett mycket bra stöd. Från nu på söndag och fram till sommaren kommer vi att öva på dessa (det är två st) och jag tänker uppmuntra barnen att försöka träna lite under sommaruppehållet.


Cécile Foto: Björn Fischer

4. Preliminär tävlingskalender säsongen 2010-11
Jag har försökt bena ut tävlingskalendern för nästa år. Fortfarande är det i allra högsta grad preliminära uppgifter (lokaler är inte bekräftade etc) men jag tänkte att det kan vara en bra idé att kolla på hur det kan se ut för allas planering. Jag tycker att basen för tävlandet även fortsatt ska vara S:t Erikscupen för alla. För de som fäktar Yngre Ungdom skulle jag rekommendera att även fundera på att testa ett par tävlingar i Mastersserien. De två tävlingar som jag då skulle vilja prioritera är Örebro Masters under hösten samt Ungdoms-SM i maj 2011 som blir en bra avslutning på säsongen. Jag hade gärna satt in Uppsalatävlingen också men den är väldigt tidigt på säsongen.


Leo Foto: Björn Fischer

Mitt "program" innehåller sju tävlingar vilket jag tycker kan vara lagom. För de som vill mer har jag även listat mer tävlingar som man kan åka på. Som jag har sagt så är detta i princip hela det tävlingsutbud som era barn kommer att ha fram till kadettåldern. Det kan finnas anledning att "spara" några tävlingar till kommande säsonger. Min rekommendation är ett max runt 10 tävlingar kommande säsong.

Ett par påpekanden:
a) Som vanligt gäller att tävlande inte alls är obligatoriskt. Tävling är en kul del av fäktningen men man ska ta det steget när eller om man själv vill.
b) Det finns inget som hindrar miniorer från att delta i YU-tävlingar om man vill men det är heller ingen stress. Det är ganska stor skillnad i svårighetsgrad.
c) Syftet med tävlingarna är att inspirera våra fäktare och ge dem möjlighet att möta nya motståndare men det viktiga är träningen och det är den som inspirationen ska användas till.


Miniorföräldrar Foto: Björn Fischer

Rekommenderade tävlingar YU (f 98-99)
18 el 19 sep S:t Erikscupen
09-10 okt Örebro Masters
30 el 31 okt S:t Erikscupen
04 el 05 dec S:t Erikscupen
19 el 20 feb S:t Erikscupen
07-08 maj Stockholm Cup (YU)?
21-22 maj Ungdoms-SM, Karlskrona

Rekommenderade tävlingar MIN
18 el 19 sep S:t Erikscupen
30 el 31 okt S:t Erikscupen
04 el 05 dec S.t Erikscupen
08 el 09 jan S:t Erikscupen
19 el 20 feb S:t Erikscupen

Övriga tävlingar MIN+YU
4-5 sep Uppsala Cup (YU)
23-24 okt Kanikowski Cup, Kalmar (YU, MIN)
15-16 jan Kungsbacka (YU)
26-27 feb West Coast Challenge, Göteborg (YU)
19-20 mars Lingiaden (YU)
09-10 april Malmö Open (YU)
30 apr-01 maj A6 Masters, Jönköping
07-08 maj Stockholm Cup (YU)?
21-22 maj Ungdoms-SM, Karlskrona

5. Utrustning YU
Vi ska testa lite med olika handtag från nu, vilket förhoppningsvis ger underlag inför inköp av nya värjor. Samtidigt behöver vi kanske fatta beslut om någon principfråga, framför allt om vi ska satsa på att byta ut hela värjor eller enbart klingorna. Jag ska höra mig för lite mer och återkommer.


Väntan Foto: Björn Fischer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar